Antien Zuidberg, hogeschooldocent en coördinator opleidingsprogramma Food Innovation is vanaf 1 maart 2018 de lector van het nieuwe lectoraat Design Methoden in Food. Het lectoraat richt zich op onderzoek naar design-methoden die ervoor zorgen dat meer food-innovaties met succes de markt halen. Nu is het percentage succesvolle innovaties te laag. De focus ligt daarbij op zinvolle food-innovaties die consumenten bewegen in de richting van duurzaam en gezond eten. Het lectoraat maakt daarbij zo veel mogelijk gebruik van nieuwe technologieën en nieuwe ingrediënten, zoals bv 3D food-printing en plantaardige reststromen.
Het lectoraat heeft de volgende doelstellingen:
Verdiepend onderzoek doen naar verschillende bestaande innovatiemethoden in de agrofoodsector en de relatie met de kans op succes in de markt
Onderzoeken of de nieuwe methode ‘design-driven innovation’ de potentie heeft om de kans op succes in de markt te verhogen en deze verder ontwikkelen
Gedrag van mensen positief verleiden met ‘zinvolle’ innovaties, gebruikmakend van bestaande kennis in Nederland over nudging en verleiden
Werken aan innovatieprojecten met betrekking tot oude versus nieuwe methoden om betekenisvolle innovaties tot stand te brengen voor consumenten. De focus ligt daarbij op gezondheid, duurzaamheid of sociale aspecten, waarbij nieuwe technologieën en/of ingrediënten samenkomen.
Het lectoraat heeft naast lector Antien Zuidberg een kenniskring waaraan docenten en docent-onderzoekers/ontwerpers van de studierichtingen Food Innovation, Voedingsmiddelentechnologie maar ook International Food & Agribusiness en Dier- en veehouderij een actieve bijdrage leveren. Tevens werkt het nieuwe lectoraat nauw samen met andere lectoraten zoals AgroFood Marketing, Voeding en gezondheid, Groene Gezondheid, Future Food Systems en mogelijk het nieuwe lectoraat Duurzaam Produceren.
Antien Zuidberg kijkt ernaar uit te starten als lector: “Ik ben sinds ik bij de opleiding Food Innovation werk met mijn collega’s aan het bouwen aan het Food Innovation Model, wat dé methode is hoe wij studenten leren samen met - en voor de consument innovatieve concepten te ontwikkelen. Ik zie er ontzettend naar uit om deze methode breder op de HAS te verspreiden, alsook om onderzoek te gaan doen naar de effectiviteit van deze methode versus andere methodes, waaronder een potentieel nieuw te ontwikkelen radicale innovatiemethode. Ook lijkt het mij een enorme uitdaging om mee te werken aan zinvolle innovaties die oplossingen kunnen bieden voor de maatschappelijke veranderingen waar de HAS graag een verschil in wil maken.”
Bron: © HAS