Ambities CBL ‘Duurzaam Verpakken’ concreet
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Ambities CBL ‘Duurzaam Verpakken’ concreet

  • 12 oktober 2021

In 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten dan in 2020 en 95 procent van het verpakkingsmateriaal recyclebaar. Hoe gaan de leden van het CBL deze ambitieuze doelstellingen opgesteld in 2019 realiseren? Lees het in het position paper ‘Duurzaam verpakken’.

In het position paper maken de leden, in lijn met het Brancheplan, diverse afwegingen met betrekking tot de materiaalkeuze van verpakkingen. Recyclebaarheid is bij die keuze cruciaal. Daarnaast spelen elementen als voedselveiligheid, houdbaarheid en CO2-uitstoot van het logistieke proces een belangrijke rol.

Bij foodverpakkingen van kunststoffen wordt zoveel mogelijk ingezet op mono-materiaal en op het uitfaseren van PS in verpakkingen. Het gebruik van PET, PE en PP krijgt de voorkeur, evenals transparante verpakkingen. Als dat laatste niet mogelijk is, gaat de voorkeur uit naar gekleurd materiaal. Zwart kunststof of donkere kleuren worden idealiter niet gebruikt.

Wanneer papieren en kartonnen verpakkingen worden gebruikt, is het advies zoveel mogelijk voor FSC/PEFC gecertificeerd en/of gerecycled materiaal te kiezen. Laminaten worden deze vooralsnog niet geaccepteerd door papierrecyclers en zijn dus niet recyclebaar. Het streven is daarom om alleen laminaat, coating of lak te gebruiken als dit écht nodig is. 

De retail- en foodservicebedrijven willen er verder voor zorgdragen dat de consument weet op welke manier verpakkingen moeten worden gescheiden. Het CBL moedigt gemeenten aan zoveel mogelijk één lijn te kiezen bij de inrichting van inzamelingssystemen, zodat het voor de consument eenduidig en helder is op welke manier verpakkingen moeten worden gescheiden. Wegwerp- en recyclinglogo’s kunnen hierbij richting geven. In Europees verband blijft het CBL pleiten voor uniformiteit met betrekking tot inzamelsystemen en wegwerpregels, zodat verpakkingen die Europees worden verspreid ook consumentencommunicatie kunnen bevatten.

Lees het position paper ‘Duurzaam verpakken’ (releasedate 12 oktober 2021).

Bron: CBL