ALDI kondigde op 4 juli 2019 de volgende stap aan in het stimuleren van gezonde producten onder kinderen. Vanaf januari 2020 liggen er diverse Schijf van Vijf-producten in de winkel voorzien van een mooie Disney-prinses (zoals Assepoester, Ariël, Pocahontas, Sneeuwwitje, Doornroosje en Belle) of een van de populaire Cars-figuren. Op deze manier wil ALDI het aantrekkelijker maken voor kinderen en ouders om te kiezen voor gezonde alternatieven. De Schijf van Vijf-producten, waaronder snacktomaatjes, minibanaantjes, yoghurt en volkorenbolletjes, zijn in samenspraak met het Voedingscentrum gekozen. Tijdens de introductie in januari komt er ook meer aandacht voor gezondere keuzes in de winkel. Dit is in samenwerking met JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht).
Eén op de zeven kinderen in Nederland is te zwaar. Kinderen met overgewicht zitten vaak niet lekker in hun vel, zijn minder fit en worden vaker gepest. Bovendien kampen ze op latere leeftijd vaker met fysieke problemen, dit blijkt uit onderzoek van ‘Jongeren op Gezond Gewicht’. ALDI heeft het thema ‘gezondheid onder jongeren’ al langer op de agenda staan. Zo is de supermarktketen vorig jaar begonnen met het verwijderen van kinderfiguren op ongezonde voeding en kwamen zij als eerste met een minimumleeftijd op energiedrankjes. Ook werd in 2017 een intensieve samenwerking met JOGG opgestart. “Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om voor een brede groep klanten verantwoorde betaalbare en gezonde levensmiddelen toegankelijk te maken. Juist omdat we een discounter zijn. ALDI heeft met JOGG de gezamenlijke missie om een gezonde leefstijl bij klanten en medewerkers te stimuleren. Met deze nieuwe Schijf van Vijf-lijn, voorzien van Disney-karakters, zetten we weer een volgende stap en maken we het jonge gezinnen makkelijker om voor een gezond alternatief te gaan”, aldus Nadie Winde, Manager Corporate Responsibility van ALDI Nederland.
De nieuwe stap van ALDI wordt zeer gewaardeerd door staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. "In het politieke en maatschappelijke debat over gezonde voeding en het tegengaan van overgewicht is kindermarketing al jaren een beladen term. Omdat het vooral werd ingezet voor de promotie van koek en snoep. Vanaf vandaag komt daar verandering in. De stap van ALDI om producten uit de Schijf van Vijf te promoten met Disney-karakters is een bijzondere nieuwe ontwikkeling die ik toejuich. Dit biedt heel veel kansen in onze gezamenlijke inzet tegen overgewicht en voor gezond eten. Ik ben ontzettend benieuwd naar de eerste resultaten. Ik hoop natuurlijk stiekem dat kinderen straks bij de kassa aan komen lopen met een zakje snoeptomaatjes, een broodje of een pakje melk en met hun allerliefste stem zeggen: ‘Mama, papa, mag ik dit alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft?’ Ik hoop dat veel andere supermarkten en winkelketens dit goede voorbeeld volgen”, aldus de staatssecretaris.
De nieuwe kinderlijn met Schijf van Vijf-producten bestaat uit de volgende producten: mineraalwater, mini-rijstwafels, volkorenbolletjes , snoeptomaatjes, zoete appeltjes, minibanaantjes, yoghurtdrink, pakjes halfvolle melk, appelmoesjes (zonder toegevoegde suiker), smeerkaas kids 30+, snoepworteltjes en snackkomkommers. De Schijf van Vijf-lijn ligt begin 2020 in de schappen van ALDI. De supermarkt is voornemens om deze lijn het jaar erop verder uit te breiden.
Beeld: © LightField Studios/Shutterstock.com
Bron: © ALDI