Hoewel prijs voor veel consumenten nog steeds een barrière is, blijkt ook dat die barrière (deels) wegvalt als er uitleg wordt gegeven over wat biologisch is en waarom het soms duurder is. Dan blijkt 75% van de consumenten opeens bereid te zijn om biologische producten te kopen. Communicatie zorgt ervoor dat het kennisniveau stijgt én het helpt de consument in zijn keuze. Deze en andere inzichten over het nut en de noodzaak van communiceren over biologisch zijn terug te vinden in de onlangs gepubliceerde greenpaper ‘Biologisch & communicatie’. Deze greenpaper is geschreven in het kader van de driejarige campagne ‘Bio Lekker voor je’.
Meer communicatie draagt ook bij aan het kennisniveau van de consument over biologisch, die is op dit moment nog erg laag. Ongeveer de helft van de consumenten geeft aan slechts ‘een beetje’ te weten waar biologisch voor staat. Er valt op het gebied van kennis dan ook nog veel te winnen. Op basis van alle inzichten van de greenpaper komt Bionext tot een aantal tips en aandachtspunten voor communicatie over biologisch:
Meer aandacht voor het keurmerk
Laat met trots zien dat een product biologisch is: met het keurmerk prominent in beeld en het woord biologisch erbij. Zo wordt de herkenbaarheid groter en zien consumenten dat er van allerlei producten een biologische variant is.
Kennis vergroten
Houd er rekening mee dat kennis over bio bij de meeste consumenten laag is. Ga dus in op de belangrijkste vragen die hen aan het twijfelen brengen. Maak ook lastige usp’s zoals biodiversiteit begrijpelijk en herkenbaar door ze te betrekken op hun dagelijkse realiteit, zoals meer natuur en schonere lucht in je eigen omgeving.
Vergeet de ego-motieven niet
Smaak en versheid zijn waarden die bij biologische producten vaak minder sterk worden belicht en die niet altijd makkelijk (als sector) te claimen zijn. Maar voor de consument zijn ze heel belangrijk, dus geef er aandacht aan in communicatie.
Benadruk de meerwaarde van biologisch
Om de hoge prijsperceptie van biologisch om te buigen, moeten we steeds benadrukken dat het gaat om meerwaarde en niet om meerprijs.
Communiceer dicht bij het aankoopmoment
Om de ‘intention-behaviour gap’ te dichten is communicatie op en rondom de winkelvloer van groot belang. We kunnen de meerwaarde van biologische producten communiceren in een mooie publiekscampagne, maar als je als consument op de winkelvloer van alle kanten gestuurd wordt op prijs, is het lastig concurreren.
Zet biologisch nooit af tegen gangbare producten, hou het positief
Zodat mensen niet het gevoel krijgen dat ze iets fout doen, maar juist een positief verschil kunnen maken.
Download de Greenpaper ‘Biologisch & communicatie’
bionext.nl
Bron: Bionext