25% marktaandeel voor lokaal voedsel
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

25% marktaandeel voor lokaal voedsel

  • 22 juni 2020

“Het is mogelijk om binnen vijf jaar 25% marktaandeel van lokaal voedsel te realiseren”, zegt Drees Peter van den Bosch, voorzitter van de Taskforce Korte Keten op basis van het rapport ‘Meer eten uit de korte keten’. Op dit moment is het marktaandeel van lokaal voedsel gemiddeld in het land minder dan 5%, blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research.

Van den Bosch: “De ontwikkeling naar meer lokaal voedsel was al gaande, maar de coronacrisis heeft dit momentum alleen maar versterkt: de omzet in de korte keten is in korte tijd vervier- of zelfs vervijfvoudigd. De coronacrisis heeft veel mooie nieuwe initiatieven op het gebied van lokaal voedsel opgeleverd. Zo werden er vele nieuwe voedselboxen gelanceerd onder de vlag van ‘Support Your Locals’ en leveren wij deze week het tienduizendste voedselpakket aan gezinnen in moeilijkheden, in samenwerking met het Rode Kruis. Maar de korte keten is veel méér dan voedselboxen als crisisinterventie. Het gaat om verse producten die niet of veel minder bewerkt zijn dan de producten in de supermarkt en dus gezonder zijn. De producten hebben minder kilometers afgelegd en kunnen daardoor een kleinere CO2-voetafdruk hebben. Ook na de crisis willen we dat deze beweging doorgezet wordt.”

Meer eten uit de korte keten

De Taskforce Korte Keten heeft samen met ondernemers, provincies en andere stakeholders een inventarisatie gemaakt van de knelpunten en belemmeringen in de ontwikkeling van regionale voedselsystemen in Nederland. Deze inventarisatie is terug te vinden in de online publicatie ‘Meer eten uit de korte keten’, die op 16 juni digitaal in ontvangst werd genomen door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Carola Schouten.

Minister Schouten: “Ik ben heel blij met het onderzoek van de Taskforce … We blijven aandacht geven aan de kracht van korte ketens. Samen met de provincies en de Taskforce zetten we in op kennisdelen – en waar we kunnen, ondersteunen we ondernemers en koppelen we ze aan elkaar. Ik wil ook kijken naar het voedselgebruik van de overheid zelf, ook daar moeten de ketens korter” 

Uit het rapport ‘Meer eten uit de korte keten’ blijkt dat de knelpunten voor de korte keten (data, logistiek, multi-channelbenadering) kunnen worden weggenomen door het opzetten van regionale samenwerkingsverbanden tussen korte keten-ondernemers onderling, en tussen ondernemers en provincies. De Taskforce Korte Keten ziet voor zichzelf de komende twee jaar een rol om deze samenwerkingen te helpen realiseren. Op deze manier wordt voorkomen dat er op verschillende plekken in het land dezelfde projecten worden ontwikkeld, bijvoorbeeld bestel-platforms voor lokale producten. Drees Peter van den Bosch: ‘Het momentum is enorm. Als het ministerie en de provincies nu doorpakken, dan is 25% marktaandeel binnen vijf jaar – een stevige ambitie – absoluut haalbaar.’.

www.meeretenuitdekorteketen.nl

Bron: © Taskforce Korte Keten