Duurzaamheid is actueler dan ooit. Ook supermarkten hebben duurzaamheid hoog op de agenda staan, de consument stelt steeds meer kritische vragen en het verpakkingsmateriaal ligt onder een vergrootglas. De Nederlandse supermarkten voelen zich verantwoordelijk voor hun klimaatimpact en zetten zich collectief in voor minder én duurzamere verpakkingen. Als gevolg van de actualiteiten, nieuwe wetgeving en doelstellingen wordt een toenemende vraag naar klimaatneutrale verpakkingen voor supermarkten gesignaleerd door Bunzl Retail & Industry en Climate Neutral Group. Maar waarom kiezen supermarkten vaker voor klimaatneutrale verpakkingen? En hoe ontstaat een klimaatneutrale verpakking?
Verpakkingen hebben belangrijke functies als het gaat om bescherming, houdbaarheid, gemak en voedselveiligheid, maar hebben ook een milieu impact. Het CBL heeft de gezamenlijke doelstellingen van de supermarktbranche gepresenteerd: in 2025 20% minder verpakkingsmateriaal in de supermarkt, 95% van de verpakkingen zijn dan recyclebaar, plastic verpakkingsmateriaal bestaat voor (minimaal) 50% uit gerecycled PET en papier en karton is 100% FSC en PEFC gecertificeerd. Verpakkingen worden vervangen voor duurzame alternatieven en worden meer en meer als een belangrijk communicatiemiddel gezien. Een verpakking leent zich uitstekend voor informatie over verduurzaming en voorlichting over duurzaam gedrag.
Annelies Clements, Business Development Manager bij Bunzl Retail & Industry, reageert op de situatie: “Er gebeurt op dit moment ontzettend veel in het kader van duurzaamheid. De food retail branche is continu in beweging. Wat vandaag actueel is, kan morgen alweer anders zijn. Kennis is vereist. Wij krijgen continu vragen van supermarktketens om te sparren over en te ondersteunen bij hun duurzame verpakkingsbeleid. Wij bieden supermarkten een onafhankelijk advies over duurzame verpakkingen, zowel op beleids-, proces- als productniveau en wij kunnen alles leveren. Ook kunnen wij adviseren en ontzorgen bij de realisatie van klimaatneutrale verpakkingen. Hier krijgen we steeds meer aanvragen voor. Supermarkten willen beleving en een onderscheidende positie creëren, onder andere door een verpakking met een verhaal. Daar geeft een klimaatneutrale verpakking invulling aan. Én, heel belangrijk, de consument is daar nu écht klaar voor, de consument vraagt erom. Om klimaatneutrale verpakkingsconcepten te realiseren is een deskundige, transparante en officiële aanpak nodig. Ons partnership met Climate Neutral Group speelt hierin een belangrijke rol.”
Mark Huis In ’t Veld, Senior Carbon Advisor bij Climate Neutral Group, adviseert bedrijven bij het nemen van duurzame en klimaatneutrale stappen en werkt nauw samen met Bunzl. Mark: “Samen met Bunzl Retail & Industry adviseren wij supermarkten over duurzame kansen en de mogelijkheden om verpakkingen klimaatneutraal te maken. Dit kan variëren van schalen voor kant-en-klare en verse maaltijden tot brood- en banketverpakkingen tot tassen en bezorgboxen. In principe is van iedere verpakking een klimaatneutrale variant te maken. Supermarktketens Deen en Coop waren bijvoorbeeld de eerste supermarkten die overgingen naar een klimaatneutrale variant van de bekende plastic boodschappentas. Samen met Bunzl hebben we dit hele proces begeleid.”
Klimaatneutraal verpakken kan volgens de officieel erkende standaard ‘Klimaatneutraal Gegarandeerd’ van Climate Neutral Group. Dit proces verifieert drie stappen: het berekenen van de CO2-voetafdruk, het reduceren van de CO2-voetafdruk en het compenseren van de resterende emissies. De klimaatimpact begint bij het verkrijgen van inzicht in de CO2-uitstoot. Met behulp van een LCA (Life Cycle Assessment) brengt Bunzl de milieu impact van een product gedurende de hele levenscyclus, van grondstof tot en met eindproduct, in kaart. Dit geeft inzicht in het verbruik van fossiele energie en brandstof. Vervolgens worden concrete acties bepaald om te besparen op het verbruik van deze fossiele energie en brandstoffen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van minder en gerecyclede grondstoffen. De rest uitstoot wordt vervolgens gecompenseerd door te investeren in klimaatprojecten die elders op de wereld dezelfde hoeveelheid CO2 reduceren. Mark Huis In ‘t Veld: “Denk bijvoorbeeld aan kleinschalige biogasprojecten in Cambodja of Tanzania of clean cookstovers projecten in Oeganda of Kenia. Door deze compensatie krijgt de lokale bevolking toegang tot schonere energie, betere gezondheid, welzijn, scholing en werkgelegenheid. Hierdoor wordt de uitstoot naar 0 gebracht en is het product dus klimaatneutraal. Belangrijk is dat de klimaatcompensatie gebeurt via gecertificeerde klimaatcompensatieprojecten. Deze projecten worden jaarlijks gecontroleerd.”
Annelies Clements vult aan: “Een belangrijk verschil met andere methoden is dat de supermarkten op die verpakkingen het Klimaatneutraal Gegarandeerd Keurmerk van Climate Neutral Group mogen voeren. Dit houdt in dat de berekening van de klimaatimpact is gedaan volgens officiële en erkende methodes en de hele keten betreffen. Kortom, iedere stap in het proces naar Klimaatneutraal Gegarandeerd wordt nauwkeurig getoetst aan de standaard. Het Klimaatneutraal Gegarandeerd logo ondersteund vervolgens ook de communicatie hierover. Het laat zien dat de resultaten van de inspanningen daadwerkelijk bijdragen en van betekenis zijn.”
Klimaatneutraal verpakken is oog hebben voor een schone wereld, een gezonde toekomst en tegemoetkomen aan de wensen om duurzaam te opereren en produceren. Bunzl Retail & Industry en Climate Neutral Group behandelen inmiddels meerdere aanvragen van ketens die vragen hebben over verpakkingen, disposables en de klimaatneutrale mogelijkheden. Annelies Clements: “Samen maken we graag de wereld een stukje schoner.”
Bron: © Bunzl