De Liegebeestverkiezing van Wakker Dier wordt dit jaar voor de tiende keer georganiseerd. Het doel van de verkiezing is misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn tegen te gaan. De genomineerden voor dit jaar zijn: Albert Heijn, Jumbo, Campina, Rabobank en ECOstyle.
Albert Heijn beweert dat de leefomstandigheden van haar Premium Eendenborst filet goed zijn. Het vlees is echter afkomstig van doorgefokte plofeenden. Deze eenden komen nooit buiten en hebben geen water om in te zwemmen. Albert Heijn (die vorig jaar de Liegebeestverkiezing won) is voor de tweede keer op rij genomineerd.
De Foodmarkt van Jumbo verkoopt levende kreeften. Hierbij geeft de supermarktketen aan dat haar klanten de kreeft een half uur in het vriesvak moeten leggen voor deze levend worden gekookt. Jumbo beweert hiermee dat het invriezen van de kreeft werkt als een soort verdoving. Invriezen is echter geen bewezen verdovingsmethode.
De zuivelpakken van Campina beweren dat de koeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. Melkkoeien gaan echter voor hun zesde jaar meestal naar de slacht vanwege gezondheidsproblemen. Terwijl een gezonde melkkoe ongeveer 14 jaar oud kan worden.
Rabobank is gestart met een verduurzamingscampagne met een bijbehorende tv-sport. De bank geeft hier aan dat ze de voedingssector wil verduurzamen. Het blijkt echter dat de bank tussen 2012 en 2017 voor miljarden euro’s in onder andere megastallen heeft geïnvesteerd. Dit blijkt uit een onderzoek van de Eerlijke Bankwijzer.
ECOstyle is genomineerd vanwege de verwarrende merknaam. Men verwacht met deze merknaam dat de producten biologisch zijn, maar de dierenvoeding is gemaakt van industrievlees. Het bedrijf geeft aan dat de gebruikte kruiden wél biologisch zijn.
Bron: © Pixabay