Vaak worden consumenten op het verkeerde been gezet door termen als ‘ambachtelijk’ en plaatjes van vruchten op producten die bijna geen fruit bevatten. BEUC de Europese consumentenkoepel wil dat er daarom strengere regels komen tegen misleidende etiketten. Een goed idee, maar er moet natuurlijk wel rekening gehouden worden met de kleine ondernemers.
Volgens Europese regels is een etiket misleidend wanneer het verwachtingen schept die niet overeenkomen met de feiten. Het probleem met de huidige wetgeving is dat het erg moeilijk is om een consument volgens de wet te misleiden. Het doel van deze wetgeving is niet de consument te beschermen, maar vooral om harmonisatie op het gebied van etikettering te realiseren.
Kleine ondernemers zijn zich vaak niet bewust van de wet, zij zijn ook degenen die termen als ‘traditioneel’ en ‘ambachtelijk’ gebruiken. Bij het opstellen van de wetgeving moet er dus ook rekening worden gehouden met kleine bedrijven. Het is noodzaak te voorkomen dat deze kleinere bedrijven moeten sluiten vanwege een onbewuste fout, waardoor alleen grotere ketens recht overeind blijven staan.
Bron: Wageningen Universiteit
Bron: © Matej Kastelic/Shutterstock.com;