Retail gijzelt fair trade
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Retail gijzelt fair trade

  • 06 mei 2020

NVP: Er gaat iets mis met de prijsvorming van tafeleieren en de verdeling van de marge. Ondanks dat de vraag naar tafeleieren groot is, daalt de notering vanaf eind maart met 10,5% (bruin) tot 12,5% (wit). De retail gijzelt (on)bedoeld fairtrade en blijft de pluimveeketen dwingen tot een ‘race to the bottom’.

Prijsverloop van de NOP-notering (prijsnotering eieren)

De NOP-notering tracht de beste afspiegeling te zijn van de verkoopprijs van eieren (af boerderij), op basis van werkelijke vraag en aanbod. Traditioneel loopt de notering voor tafeleieren op in de periode voor Pasen, om daarna weer te dalen, ook in 2020. De notering volgt het normale patroon, waarbij de prijzen met 10-13% dalen tussen week 13 en week 17. Dat is in 2020 bijzonder omdat dit jaar de coronacrisis effect heeft op de vraag vanuit de retail. Dat is niet terug te zien in de notering.

Rondje langs de velden: grotere vraag tafelei

De weken voor Pasen bouwt de eierhandel normaliter 10-15% extra voorraad op, om aan de grotere vraag te kunnen voldoen. Dit jaar kwam daar het hamsteren bij vanwege corona. De schappen met eieren waren op meerdere plekken leeg. De grotere vraag bleek deels incidenteel, want sinds de coronacrisis is de verkoop van tafel eieren structureel gestegen. Opvallend genoeg is dat niet terug te zien in de notering.

Retail blijft marge vergroten

Sinds 2017 is de marge van de retail op tafeleieren alsmaar gegroeid. Ook in maart 2020 is de prijsindex voor de consumentenprijs verder gestegen van 140,53 (februari 2020) naar 141,32 (maart 2020). De af boerderij index (vergoeding pluimveehouder) blijft zich daarentegen rondom het prijspeil van 2015 bewegen.

Op basis van de verzamelde prijzen in de supermarkt en de NOP-notering, maken retailers door de bank genomen 150%-250% marge op tafeleieren. Dat gebeurt over de rug van de pluimveeketen. Fair trade is ver te zoeken, retailers blijven hun marge vergroten.

NVP pleit voor overleg over eerlijke beloning met marktwerking

NVP: "Het is hoog tijd dat de retailers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen. De NVP wil graag met hen en de eierhandel in overleg om gezamenlijk te zoeken naar een beter systeem, voor een reële prijsvorming, eerlijke marges voor de pluimveeketen met voldoende marktprikkels op basis van vraag en aanbod per ei segment. Het is hoog tijd voor Fair Trade in eigen land."

www.nvpluimveehouders.nl

Bron: © NVP