Lancering ScaleUpFood
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Lancering ScaleUpFood

  • 26 juli 2019

ScaleUpNation, Foodvalley NL en Rabobank kondigden de lancering aan van ScaleUpFood: een uitgebreid ondersteuningsprogramma gericht op het opschalen van ondernemingen in de voedingsmiddelen- en landbouwsector.

"Klimaatverandering, wereldbevolking en afval - zijn allemaal kansen voor innovatieve, technologiegedreven ondernemingen in de hele waardeketen", zegt Menno van Dijk, oprichter van ScaleUpNation. "Hoewel veel startende bedrijven al een aantal jaren bestaan, zullen alleen die bedrijven die grootschalig zijn de naald bewegen in termen van impact en economische waardecreatie.".

Uit onderzoek van ScaleUpNation blijkt dat minder dan 1% van de startende bedrijven binnen 5 jaar een jaaromzet van 9 miljoen euro haalt. Schaalvergroting kan zelfs nog moeilijker zijn in de voedsel- en landbouwsector. De agrofoodsector verschilt van de andere sectoren op het gebied van innovatiesnelheid en -implementatie door groeiseizoenen, lange verkoopcycli, conservatieve klanten en ingewikkelde regelgeving.

Hoewel Nederland van oudsher een centrum van voedselinnovatie is, is de toekomst nog lang niet zeker - investeringen in innovatieve startende bedrijven blijven achter bij andere landen en te weinig van onze jonge, veelbelovende food- en agribedrijven slagen erin om te schalen.

"In food en agri is Nederland altijd al een schaalvergrotingsland geweest, wat getuigt van onze positie als tweede grootste voedselexporteur ter wereld. Maar veel producten zijn al gestandaardiseerd", zegt Roger van Hoesel, Managing Director Foodvalley NL. "Deze samenwerking zorgt voor een nieuwe golf van food- en agrisectoren, gericht op technologie en duurzaamheid.

Jeroen Leffelaar, Managing Director Rabobank Food and Agri Innovation: "de huidige voedselproductiesystemen zijn gewoonweg niet duurzaam, zelfs met de huidige bevolking. De behoefte aan echte innovatie in de food & agriketen is groter dan ooit tevoren. Veel toonaangevende food & agribedrijven realiseren zich dat de verfijning van hun bestaande onderzoek en ontwikkelingen mogelijk niet langer voldoende is om bij te blijven. Als we de nieuwe ideeën en technologieën van vandaag willen omzetten in de baanbrekende oplossingen van morgen, moeten we de meest veelbelovende bedrijven in een vroeg stadium ondersteunen bij de schaalvergroting om een traditionele en inefficiënte industrie te doorbreken".

Rogier Raaijmakers, hoofd Rabobank Direct Investments, voegt hieraan toe: "Nederland is een koploper op het gebied van innovatie, maar blijft duidelijk achter in de toegang tot voldoende schaalvergrotingskapitaal. Met onze netwerken, expertise en kapitaal zetten we ons volledig in om het wereldwijde innovatie-ecosysteem van F&A te versterken, evenals het Nederlandse ecosysteem rond innovatie en snel groeiende bedrijven. Het ScaleUpFood-initiatief past duidelijk in deze ambitie en we zijn vastbesloten om er een succes van te maken".

ScaleUpFood

ScaleUpFood zal de uitdagingen op het gebied van risicoschaalvergroting in de eerste plaats aanpakken door voortdurend op feiten gebaseerd onderzoek uit te voeren om de succesfactoren van wereldwijde voedingsmiddelen- en agro-industriële bedrijven aan het licht te brengen. Vervolgens richt het programma, dat in oktober dit jaar van start gaat, zich op gebieden die specifiek zijn voor de schaalvergroting in de food- en agrisector, zoals strategische verkoop aan grote ondernemingen, gespecialiseerde financiering en datagestuurde uitbreidingen van het bedrijfsmodel. Het programma omvat top Nederlandse bedrijven en innovatieve mid-caps voor samenwerking met de schaalvergroting. Na afloop van het programma zullen gekwalificeerde ondernemingen worden uitgenodigd voor ondersteuning op maat, samenwerkingsmogelijkheden en toegang tot financiering op B-niveau voor de langere termijn.

Anieke Wierenga, directeur van ScaleUpFood, legt uit: "Ondernemers die de opschaling in de food- en agrifase hebben gehaald, zijn de beste van de beste. Maar wat hen hier heeft gebracht, zal hen niet naar het volgende niveau brengen. We kijken ernaar uit om dit najaar belangrijke groeikansen te ontsluiten met onze eerste klas."

Bron: © Foodvalley NL