De IFFA is 's werelds belangrijkste drijvende kracht voor de internationale vleesbranche. Van 4 tot 9 mei 2019 staan toekomstgerichte oplossingen voor het slachten, verwerken en verpakken van vlees centraal. De machinebouwvereniging VDMA is de ideële partner van de IFFA en ondersteunt de organisator Messe Frankfurt op vaktechnisch gebied bij alle marktrelevante kwesties.
In 2017 steeg de internationale vraag naar vleesverwerkende machines iets boven het hoge niveau van het voorgaande jaar naar bijna 1,9 miljard euro. Binnen 10 jaar is de machinehandel binnen dit segment dus met 30 procent gestegen. Bijna geen enkele andere deelbranche van de voedingsmiddelmachinebouw heeft een even dynamische ontwikkeling doorgemaakt.
Daarbij komen verpakkingsmachines, automatiseringsoplossingen, transporttechniek en andere componenten die in de vleesindustrie worden ingezet, maar aan andere statistische gebieden worden toegewezen. De VDMA schat dat de waarde van deze productgroepen met betrekking tot het jaar 2017 bij minimaal 1 miljard euro ligt.
De totale investeringen van de internationale vleesindustrie zullen nog veel hoger uitvallen, want de totale vraag omvat ook de binnen de betreffende lokale markt aangeschafte machines.
Het succes van de Duitse fabrikanten van vleesverwerkende machines is nauw verbonden met de traditie van de worstproductie. Vandaag de dag zijn Duitse bedrijven binnen de productie van vleesverwerkende machines met een aandeel van 29 procent (2017) van het wereldhandelsvolume wereldwijd toonaangevend.
De fabrikanten uit Nederland leveren 22 procent van het wereldhandelsvolume en Italië heeft als op twee na belangrijkste leveringsland een aandeel van 9 procent. Tot de overige exporteurs behoren de VS met 7 procent, China met 6 procent, Denemarken met 5 procent en Polen, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje met aandelen van elk 3 procent.
In 2017 werd 46 procent van de wereldwijd geëxporteerde vleesverwerkende machines naar Europese landen geleverd, waarvan 34 procent naar de Europese Unie. De op één na belangrijkste afzetregio was Azië met een aandeel van 18 procent. Naar Noord-Amerika werd 16 procent van het wereldhandelsvolume geleverd. Naar Latijns-Amerika ging 10 procent, naar de regio Midden-Oosten 4 procent van de wereldexport. Naar Afrika en Australië ging een aandeel van elk 3 procent van de totale leveringen.
De lijst van de top 20 afzetmarkten werd in 2017, zoals in de meeste voorgaande jaren ook, door de VS aangevoerd. In de lijst met landen volgen Rusland, Frankrijk, Duitsland, Thailand, Spanje, Groot-Brittannië, China, Polen, Nederland, Mexico, Republiek Korea, Canada, Australië, België, Japan, Brazilië, Italië, Zwitserland en Finland.
Het investeringsniveau in de sterke industrielanden is hoog, de dynamischere vraagimpulsen komen echter uit landen buiten Europa. Het belang van de afzonderlijke afzetregio's is in de afgelopen jaren verschoven ten gunste van Azië en Latijns-Amerika. De VDMA verwacht dat deze verschuiving geleidelijk doorgaat, omdat de betekenis van de afzonderlijke markten in Azië, Latijns-Amerika en ook in Afrika in de toekomst verder zal toenemen.
De vooruitzichten voor de toeleveranciers van de vleesindustrie worden door de branchevereniging positief ingeschat: de wereldbevolking groeit, de uitgaven voor voedingsmiddelen stijgen en met name in de opkomende economieën wordt op consumptiegebied een inhaalslag gemaakt.
Deze inschatting wordt bevestigd door cijfers van het Britse marktonderzoeksbureau Euromonitor International: de experts voorspellen bijvoorbeeld voor de productcategorie “Fresh Meat” een groei van het internationale handelsvolume van 10 procent tot 2022. Voor de grootste marktregio Azië wordt een verdere groei van 10 procent verwacht. Voor Latijns-Amerika wordt een groei van 12 procent voorspelt en in de regio Midden-Oosten/Afrika zou de consumptie - uitgaand van een nog laag niveau - volgens de experts met 18 procent stijgen. Het wereldwijde verkoopvolume wordt voor 2022 op 260 miljoen ton geschat. De stijgende consumptie zal investeringen in de opbouw en uitbreiding van productiecapaciteiten tot gevolg hebben. In de meeste landen kan de behoefte aan technologieën niet door het lokale aanbod worden afgedekt en de machines en installaties dienen dus op de internationale markt te worden ingekocht.
In de ontwikkelde markten van West-Europa zal de vleesconsumptie op grond van het reeds hoge niveau kwantitatief duidelijk langzamer groeien en deels ook stagneren. Tegelijkertijd stijgen hier de uitgaven voor vlees en vleesproducten. Dat wil zeggen dat deze markten worden gekenmerkt door een kwalitatieve groei.
Gezondheidstrends, de integratie van vleesloze alternatieven in het dieet, de wens naar nieuwe smaakbelevingen en veelzijdige verpakkingsvormen en - maten hebben een belangrijke invloed op het consumentengedrag. Seizoensproducten en specialiteiten worden daarom belangrijker. De productlevenscycli worden in doorgaans steeds korter. Hierop moeten de bedrijven binnen de vleesindustrie inspelen. Bij de investeringen staan daarom vooral oplossingen voor de procesoptimalisatie, verhoging van de rendabiliteit en totale installatie-efficiëntie centraal. Hierbij worden digitale oplossingen steeds belangrijker.
Op de IFFA in Frankfurt, 's werelds grootste platform met het grootste aantal experts, presenteren machinefabrikanten van 4 tot 9 mei 2019 hun oplossingen voor de veelzijdige eisen van de vleesindustrie, voor elke bedrijfsgrootte en alle groepen. Overeenkomstig de internationale ontwikkeling van de vraag naar investeringsgoederen, verwacht de machinebouwbranche voor de IFFA 2019 een hoge internationaliteit en een verdere groei van de bezoekersaantallen.
Bron: © VDMA