Het consumentenvertrouwen is nog nooit zo sterk gedaald als in april 2020, dit blijkt uit cijfers van het CBS. Zo laat COVID-19 diepe sporen na op consumentengedrag. Als het vertrouwen daalt of de economie achteruitgaat, gaat de consument minder vaak en minder luxe buiten de deur uit eten. Dat betekent dat als de coronacrisis gevolgd wordt door een lange periode van anderhalvemetereconomie én een economische recessie, dit een zware wissel trekt op de foodservicesector. Het lijkt erop dat het kanaal ‘Gemak’ de impact het minst groot zal zijn.
In de crisis van 2008 bleek Retail de grootste concurrent voor Foodservice te zijn. Er was een gigantisch prijsverschil tussen de twee sectoren: Nederlandse supermarkten behoorden tot de goedkoopste van Europa, terwijl onze restaurantsector behoorde tot de duurste van Europa. Downtraden was daardoor makkelijk voor de consument.
Belangrijk voor Out of Home-aanbieders is om te beseffen is dat de jongere generaties voor de crisis in grote mate buitenshuis leefden. Fastfoodrestaurants en goedkope servicerestaurants werden vaak bezocht. Het zijn juist de Millennials en Gen Z die het zwaarst getroffen wordt door een economische neergang.
Meer dan ooit is het voor deze én de totale retaurantsector belangrijk om te beseffen dat de grootste concurrentie bij een blijvende crisis niet de directe concurrentie van concullega-restaurants is, maar dat de sector als collectief moet concurreren met het gemaksaanbod van de supermarkt. Zowel supermarkten als speciaalzaken spelen veel beter in op de behoefte snel boodschappen. Ze gaan daarmee veel bewuster de strijd met traditionele foodservicespelers aan dan in 2008.
Bron: © FSIN