De prijsverschillen tussen Nederlandse supermarkten en die in België of Duitsland blijven opvallend groot. GroenLinks-PvdA wil dat consumenten daar niet langer de dupe van zijn. Kamerlid Jesse Klaver werkt aan een initiatiefwet om buitenlandse producten eenvoudiger toe te laten in Nederlandse winkels.
De nieuwe wet moet het mogelijk maken om ook producten met een Engels, Duits of Frans label in Nederland te verkopen. Volgens Klaver is dat nodig omdat dezelfde producten in het buitenland vaak fors goedkoper zijn. Zo betaalde hij in België 33 euro voor een mandje boodschappen, terwijl dat in Nederland 44 euro had gekost. “Aan de kassa bij de supermarkt of drogist betaalt de consument zich blauw,” aldus Klaver. Volgens hem houden producenten en supermarkten de prijzen kunstmatig hoog, terwijl consumenten steeds moeilijker rondkomen.
Supermarkten geven de schuld aan grote multinationals die onrechtvaardig hoge prijzen vragen voor producten die in Nederland worden verkocht. Door territoriale leveringsbeperkingen kunnen winkels die producten niet op de goedkoopste plek in de EU inkopen. Ook de Nederlandse etiketteringsregels spelen daarbij een rol. Producenten ontwerpen hun producten bewust nationaal, zodat import van goedkopere varianten wordt bemoeilijkt. Een geplande rondetafel in de Tweede Kamer met onder meer Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Unilever en Nestlé ging niet door: alle genodigden weigerden te komen.
Met de wetswijziging wil Klaver supermarkten meer ruimte geven om goedkopere producten aan te bieden. Labelinformatie moet dan online in het Nederlands beschikbaar zijn. “Geen woekerwinsten over de rug van mensen die boodschappen doen,” stelt hij.
Bron: GroenLinks-PvdA