De zeven belangrijkste vegatrends van 2025
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De zeven belangrijkste vegatrends van 2025

  • 05 februari 2025

De vegetarische en veganistische markt blijft in beweging. Volgens de Vegetariërsbond gaan zeven belangrijke trends in 2025 de Nederlandse voedingsindustrie beïnvloeden. De Vegamonitor en inzichten van het V-Label-team vormen de basis voor deze voorspellingen.

1. Vleesconsumptie daalt langzaam

In 2024 at de gemiddelde Nederlander 75 kilo vlees per jaar, minder dan de 79 kilo in 2010. Ondanks de groei van vleesminderaars daalt de vleesconsumptie langzaam. 46% van de Nederlanders eet minstens drie dagen per week geen vlees. Vooral jonge vrouwen spelen een belangrijke rol, met 28% die regelmatig kiest voor vegetarische producten.

2. Plantaardige visvervangers winnen terrein

De vraag naar plantaardige alternatieven voor vis, zoals zalm en tonijn, neemt fors toe. Dit komt vooral door Europese flexitariërs. Het V-Label keurde in 2025 verschillende nieuwe producten goed, zoals de plantaardige tonijn- en zalmspread van KIPS.

3. Groei in plantaardige zuivel

De omzet van plantaardige melk groeit gestaag. In 2023 en begin 2024 steeg de omzet met 8,2% ten opzichte van 2022. Vooral haverdrinks zijn populair, met een marktaandeel van 42%. De acceptatie verschilt per regio: West-Nederland is positiever dan Noord-Nederland.

4. Vegan schoonmaakproducten in opkomst

Hoewel dierlijke ingrediënten nog veel voorkomen in schoonmaakmiddelen, groeit de markt voor vegan alternatieven. In 2024 introduceerde Zo Schoon nieuwe producten, en in 2025 zullen meer producenten volgen.

5. Supplementen voor sport en gezondheid

De aandacht voor vegetarische en vegan supplementen groeit, mede door de focus op sport. Lidl lanceerde de lijn ‘healthy fit’, met eiwitrijke producten die het V-Label dragen. Ook kindervitamines zoals Vegan Boost Kids zijn populair.

6. Vleesvervangers worden gezonder

Hoewel vleesvervangers hoogbewerkte producten zijn, maken producenten ze steeds gezonder. Vivera streeft naar een Nutriscore A of B voor 80% van zijn assortiment tegen 2030. Garden Gourmet boekt al successen, met een groot deel van het aanbod dat voldoet aan Nutriscore A.

7. Bonen als breed geaccepteerde eiwitbron

Bonen en peulvruchten worden breed geaccepteerd als vleesvervangers. Slechts 12,9% van de Nederlanders vindt dat ze niet binnen hun leefstijl passen. Maar liefst 65,9% zou op vleesloze dagen bonen of peulvruchten eten.

Vegetariers.nl

Bron: Vegetariërsbond