Inzichten van enkele van 's werelds grootste aanbieders van voedsel- en voedingsonderzoek zijn geanalyseerd door NZMP, die zijn top vijf trends voor voedsel- en drankproducenten over de hele wereld heeft uitgekozen. NZMP, het wereldwijde ingrediëntenmerk van Fonterra, hoopt dat de informatie haar klanten wereldwijd zal helpen met hun productontwikkeling en positionering.
New Nutrition Business en Mintel melden dat het toenemende bewustzijn van mensen over microbiële wetenschap, en hoe het de algemene gezondheid en het welzijn kan beïnvloeden, de manier waarop consumenten over voedsel denken verandert. Als gevolg daarvan is er een toenemende vraag naar producten die zich richten op spijsvertering en welzijn.
Uit onderzoek van NZMP blijkt dat snacking een aandeel van 40% van het voedsel- en drankverbruik in diverse markten heeft en een gevestigde waarde aan het worden is. Naarmate snack-oplossingen toegankelijker en gebruikelijker worden, evolueert ook de vraag naar de kwaliteit van voedsel en dranken in snacken.
De belangstelling van de consument voor ethisch verantwoord inkopen en duurzaamheid blijft bestaan en ontwikkelt zich nu in de hele toeleveringsketen. Volgens Globaldata is 41% van de consumenten op zoek naar ethische of duurzame logo's bij het winkelen, is 38% bereid om een premie te betalen voor duurzame materialen en 30% is bereid om te betalen voor claims op het gebied van sociale verantwoordelijkheid, zoals 'weidegang' en 'humaan'.
Consumenten zijn zich steeds meer bewust van hun algemene gezondheid en evolueren van alleen fysiek naar totaal lichamelijk, geestelijk en emotioneel welzijn. Als gevolg daarvan zal de positionering van producten op demografisch gebied, zoals leeftijd en geslacht, minder relevant worden naarmate de positionering op basis van de levensstijl zijn plaats inneemt.
De lanceringen gevolgd door Mintel tonen een stijging van 39% in voedsel en drank lanceringen met "ontdekking" een belangrijke boodschap die op de verpakking verschijnt in 2017 en 2018. Innova merkt op dat 'het wekken van de nieuwsgierigheid van de consument door het opnemen van een verrassingselement' een manier is om deze trend te activeren.
Alex Turnbull, NZMP Marketing Director, zegt dat de trends helpen om de wereldwijde FMCG-markt vorm te geven, met NZMP in de voorhoede van het leveren aan de trends in al zijn markten.
Bron: © NZMP