Vlees beweegt de mens
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Check this out

Vlees beweegt de mens

  • 11 September 2018
  • By: Jos Goebbels

Vlees beweegt ons. Het is een onderwerp waar mens en maatschappij altijd wel een mening over hebben. Vlees is emotie: het is lekker, je wil het graag eten, maar liefst zonder bijsmaak of een zeker schuldgevoel. Thema’s rond de productie, zoals duurzaamheid, gezondheid, voedselveiligheid en goed werkgeverschap, zijn onze ‘trending topics’ en staan centraal in onze toekomstvisie: ‘2025: De Nederlandse vleessector in balans’.

Onze branche - en dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien - heeft een omzet van ruim € 10 miljard en biedt rechtstreeks werk en inkomsten voor zo’n 13.000 mensen. Uitdagingen pakken wij graag op. En de dialoog gaan we aan, maar wel op basis van feitelijke informatie en niet op allerlei onderbuikgevoelens, die met de seizoenen van stemming lijken te wisselen. Ik merk nog te vaak, dat over de vleessector makkelijk meningen worden geventileerd, die buiten de dagelijkse praktijk of zelfs de realiteit staan. Dat is als kritiek makkelijk gezegd, maar wij moeten dat ons zelf echt aanrekenen. De dagelijkse praktijk staat op haar beurt te ver van de algemene consumentenzorgen en de bredere maatschappelijke vragen. Wij laten de feiten onvoldoende spreken en onze inspanningen te weinig zien. We werken momenteel aan een meer-jaren-initiatief waarbij feiten en ontwikkelingen beter in kaart en in beeld gebracht worden, met gedegen onderbouwingen, die bij het publiek gemeengoed dienen te worden. Het werken aan meer kennis helpt om eenzijdige, negatieve benaderingen, bij te stellen.

Dan de praktijk van alle dag. De vleeswereld staat nooit stil en het hergebruik van voedingsmiddelen en bijproducten van de voedingsmiddelenindustrie liggen volop kansen om de productie verder te verduurzamen.  We zien de gang naar ‘kweekvlees’, naar vegetarische en van hybride producten, mede door vleesbedrijven gemaakt.

De vooruitgang gaat door. Informatie-uitwisseling en de dialoog met de samenleving zijn daarom meer dan ooit essentieel. Enerzijds door ons oor te luister leggen bij maatschappelijke geluiden en inzichten van onze stakeholders. Vervolgens kunnen we van gedachten wisselen over keuzes van de keten en als vleesindustrie laten zien, wat wij doen om ‘people, planet, profit’ te bevorderen. In de keten gaan wij de uitdagingen aan: hoe wij met alle respect voor de dieren de vleesproductie verder verduurzamen en hoe wij als Nederlands vlees in de wereld een onderscheidende rol kunnen blijven spelen. Dit alles moeten we laten zien, want wie niet transparant is in deze wereld is al snel verdacht. Dat beweegt mij.

Jos Goebbels, voorzitter COV


Source: © COV