De Verenigde Naties heeft 2021 uitgeroepen tot International Year of Fruit and Vegetables, een jaar waarin wereldwijd extra aandacht is voor het belang van gezonde, duurzame voeding voor iedereen. Op wereldgezondheidsdag (7 april 2021), trappen Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet in het kader van dit VN-jaar de campagne ‘Geef kleur door’ af. Het doel van de campagne is om de komende 6 maanden door heel Nederland te trekken en onze omgeving letterlijk meer kleur te geven met groenten en fruit. Want ruim 80% van de Nederlanders eet niet genoeg groenten en fruit (bron: RIVM) en met deze cijfers bungelen we onderaan in Europa en is verbetering noodzakelijk. Vanmorgen heeft Nadia Zerouali, ambassadeur ‘Geef kleur door’, een groente- en fruitpakket aangeboden aan Peter Valstar (VVD), Laura Bromet (GroenLinks), Tjeerd de Groot (D66) en Joris Thijssen (PvdA) als startsein van de campagne. Hiermee lobbyen de initiatiefnemers van de campagne voor een gezondere voedselomgeving. Daarnaast bieden de initiatiefnemers maandenlang in de publieke ruimte een groot aanbod van verse groenten en fruit aan. De start van de campagne is een startsein: initiatieven worden opgeroepen zich aan te melden en mee te werken aan het ‘inkleuren’ van Nederland.
Met de campagne wordt Nederland opgeroepen om initiatieven te starten om groenten en fruit beter beschikbaar te maken. Zo willen het NAGF en Food Cabinet in de publieke ruimte de welbekende automaten vol met zoete, zoute en vette producten vervangen door een groot aanbod groenten en fruit. Ook wordt er ingezet op kleine duwtjes in de supermarkt om de consumptie te vergroten, waarvan het NAGF met een test heeft gezien dat dit écht werkt. Van sportkantine tot ziekenhuis en van schoolpauze tot vergadering – de initiatiefnemers van 'Geef kleur door’ zetten zich in om onze voedselomgeving gezond te kleuren.
Source: Nationaal Actieplan Groenten en Fruit