Gemak drijft fooduitgaven naar nieuwe records
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Check this out

Gemak drijft fooduitgaven naar nieuwe records

  • 16 February 2023

Nederlanders geven steeds meer geld uit eten en drinken. De foodmarkt groeit in 2023 naar een omzet van €68,9 miljard, een stijging van 3,9%. Deze omzetstijging is niet alleen te danken aan prijsverhogingen, maar ook aan het feit dat consumenten steeds vaker buiten de deur eten en in de supermarkt kiezen voor luxe en gemak, dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023.

Foodservice vs Foodretail

In 2022 herstelde de foodmarkt zich van de coronacrisis en steeg de omzet van de totale markt met 14,0% naar een omzet van €66.271 miljoen. Het marktaandeel dat Foodservice tijdens de pandemie inleverde aan Foodretail heeft het nog niet weten te heroveren. Foodretail is daarmee de 'winnaar' van de pandemie geworden. Supermarkten weten het veroverde marktaandeel vast te houden door zich steeds meer te richten op directe consumptie met kant-en-klaarmaaltijden en foodservice-producten, zoals sushi en versbelegde broodjes.

Nieuwe records

In 2023 zullen de fooduitgaven naar verwachting naar nieuwe records stijgen. Dit wordt onder meer gestimuleerd door de jongere generaties die steeds vaker buiten de deur eten en vaker kiezen voor relatief dure gemaksoplossingen. Andere oorzaken zijn de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens, de stijgende arbeidsparticipatie van vrouwen en de opmars van boodschappen- en maaltijdbezorging. Overal groeit de consumptie van gemak sterk.

Hoewel de omzet van Foodservice in 2022 bewonderenswaardig snel herstelde, blijft de branche niet uit de zorgen vanwege het personeelstekort en hogere kosten voor energie, inkoop en lonen. Twee derde van de bedrijven in Foodservice heeft te maken met omzetderving als gevolg van een gebrek aan personeel. Bovendien berekenen zij niet alle prijsstijgingen door aan de gasten, waardoor de marges kleiner worden.

Conclusie 

Kortom, de foodmarkt in Nederland groeit en consumenten geven steeds meer geld uit aan eten en drinken, zowel buiten de deur als in de supermarkt. Foodretail heeft tijdens de pandemie het marktaandeel van Foodservice overgenomen en weet dit vast te houden door zich te richten op directe consumptie. Hoewel de omzet van Foodservice herstelt, kampt de branche met personeelstekorten en hogere kosten. De verwachting is dat de groei van de foodmarkt de komende jaren aanhoudt.

Fsin.nl

Source: FSIN