Bezoekers Dutch Food Week dol op vleestraktaties
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Check this out

Bezoekers Dutch Food Week dol op vleestrak­taties

  • 12 October 2022

Van 8 tot en met 15 oktober vraagt Dutch Food Week aandacht voor lekker, gezond en duurzaam voedsel en nieuwe ontwikkelingen die met ons eten te maken hebben. In heel Nederland vinden er met honderden activiteiten plaats. Op de Markt’ in ’s-Hertogenbosch klonk op 7 oktober het startsein voor de week met ‘Voorproeven’.

Presentator Jochem van Gelder nam op de Markt voorbijgangers mee in de wereld van gezond en lekker eten. Ze konden er boeren, telers, tuinders en vissers ontmoeten of ter inspiratie kijken naar kookdemonstraties en meedoen aan tal van proeverijen. Bij de foodtruck van ‘Nederland Vleesland’ stonden de vier voorzitters van brancheorganisaties uit de vleesketen klaar om met bezoekers in gesprek te gaan. ‘Het publiek verdient een genuanceerder beeld dan wat zo vaak voorgeschoteld wordt door minderheden van verklaarde tegenstanders’, vinden ze. Ze deelden onder andere grillworst, pulled pork en hamburgers uit.

Persoonlijke keuze

Het overgrote deel van de Nederlanders (94%) eet nog steeds regelmatig een stukje vlees. Dat blijkt uit een recent onderzoek naar de opinies en percepties van de Nederlandse bevolking naar de varkenssector, vlees en vleesvervangers in Nederland (1). “Dat veganisten en vegetariërs geen vlees of andere dierlijke producten eten, zijn persoonlijke keuzes. Die moet ieder voor zich maken”, vinden de voorzitters. “Het zijn ook keuzes die niet door een (lokale) overheid of fanatieke minderheidsgroepen bepaald mogen worden. Smaken en meningen verschillen, en dat moet zo blijven. Vlees is een belangrijke bron van essentiële voedingsstoffen. Het past uitstekend in een gezond en gevarieerd eet- en leefpatroon.’ Dat het overgrote deel van de Nederlanders vlees ook erg lekker vindt, was te zien; de vleestraktaties vonden gretig aftrek en waren voor het eind van het evenement tot de laatste kruimel en vezel op.

Betrokkenheid ministeries LNV en EZ

Dutch Food Week is in het leven geroepen om de trots uit te kunnen dragen over wat we in Nederland doen op het gebied van ons voedsel. De ministeries van LNV en Economische Zaken en Klimaat ondersteunen de organisatie. In 2022 is het centrale thema ‘Aan tafel!’. Kernwoorden zijn gezondheid, duurzaamheid en een goed leven. 

vleesland.nl

(1) Onderzoek in opdracht van de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV), uitgevoerd door Zest Marketing, augustus 2022.

Op de foto: Vlnr: Laurens Hoedemaker (voorzitter COV), Linda Verriet (voorzitter POV), Helma Lodders (voorzitter V&LN en Henk Flipsen (voorzitter SVV)

Source: Nederland Vleesland