Animal-friendly: Mainly out of self-interest
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Check this out

Animal-friendly: Mainly out of self-interest

  • 04 December 2019

‘What’s in it for me?’ is de vraag die veel consumenten zichzelf stellen bij het kopen van diervriendelijke producten. Als producent is het daarom verstandig om het eigenbelang van de consument te benadrukken bij verkoop van diervriendelijke producten. Dit ontdekte Lenka van Riemsdijk van de Wageningen Universiteit.

“Consumenten zijn bezorgd over dierenwelzijn, maar dat is niet altijd terug te zien in het aankoopgedrag” vertelt Van Riemsdijk. “Er ontstaat een conflict tussen persoonlijk belang, zoals prijs, en maatschappelijk belang, zoals dierenwelzijn. In de meeste gevallen wint persoonlijk belang. Dat komt omdat de mensen van nature de neiging heeft in eerste instantie te doen wat het best voor zichzelf is.”

Onderzoek

Uit een steekproef in de supermarkt bleek dat producenten vaak inzetten op emotie, bijvoorbeeld een blij dier in de wei op de verpakking, en op smaak. Van Riemsdijk legde via een online enquête aan 575 consumenten kipproducten voor, die ze op verschillende manieren aanprees. Daaruit bleek dat met name productmarketing die inspeelde op emotie of op nieuwsgierigheid, hoog gewaardeerd werd. “Met name het tweede wordt nauwelijks gebruikt, je zou dus bijvoorbeeld iets op de verpakking kunnen zetten als Wist je dat?, gevolgd door feiten over dierenenwelzijn.”

Tijd voor een andere boodschap

De laatste tijd worden door overheidscampagnes vooral de negatieve aspecten van vlees benadrukt, wat kan resulteren in minder vleesconsumptie, maar dit leidt waarschijnlijk niet tot de keuze voor diervriendelijker vlees. Marketingstrategieën doe zich puur richten op het benadrukken van dierenwelzijn, zijn voor de meerderheid van de consumenten dus niet effectief. Van Riemsdijk: “Misschien is het beter om de boodschap te veranderen naar: eet minder vlees en kies dan voor een diervriendelijker product.”

Klik hier voor het volledige artikel van Wageningen Resource

Source: © Wageningen Resource