We're currently searching through more than 4,000 articles, just a moment's patience...
We're currently searching through more than 4,000 articles, just a moment's patience...
De voedingssector moet naarstig op zoek naar nieuwe afzetmarkten of het toevoegen van meer waarde aan zijn producten. Reden is dat de bevolking in Europa vanaf 2025 niet meer zal groeien. Naar verwachting zijn er over 10 jaar minder monden te voeden. Steeds meer mensen zijn scherper op het (niet) weggooien van eten, daarnaast realiseren ze zich dat gezonder eten soms ook minder eten betekent. Hierdoor krijgt de sector een afzetprobleem. De omzet komt onder druk wanneer foodproducenten niet in staat zijn om meer waarde toe te voegen met gevolg hogere prijzen weten te bedingen.
Groei halen buiten Europa kan, food doesn’t travel well zeggen ze wel eens. Dat heeft te maken met de houdbaarheid van voedsel, maar ook met bepaalde voorkeuren. Een appel wint het mondiaal namelijk van ontbijtkoek of huzarensalade.
Zorgen voor meer toegevoegde waarde op een krimpende Europese thuismarkt is het enige antwoord voor die producenten waarvoor investeren in nieuwe verre afzetmarkten niet haalbaar is. De meest kansrijke strategie blijft innoveren en bijvoorbeeld inspelen op gemak, versheid en de laatste gezondheidstrends Kortom: ontwikkelingen waar de consument echt meer voor wil betalen.
Source: © ABN AMRO
Vakblad Voedingsindustrie is a project of b2b Communications BV.
© COPYRIGHT 2024 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2024
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
We work in accordance with the privacy legislation. After your registration you will receive an e-mail with a confirmation link. Only after you have clicked on this link will you be registered as a recipient of the newsletter. If you can't find the e-mail in your inbox, please also look at unsolicited e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec