Een wake-up call
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Een wake-up call

  • 11 oktober 2021
  • Door: Judith Witte

Mijn digitale wekker is kapot. Midden in de nacht, ik ben diep in slaap, begint hij opeens te piepen. Ik zit rechtop in bed, met bonzend hart van schrik. Slaperig druk ik het ding uit, draai me om en slaap verder. Niet veel later begint hij opnieuw te piepen. Kortsluiting? Misschien. Boos trek ik de stekker eruit, daarmee het risico lopend dat ik me zal verslapen. Ik probeer weer in slaap te komen. Blijkbaar is dat gelukt, want de volgende ochtend word ik -enkele minuten voordat de wekker zou gaan- toch nog redelijk fris wakker. 

Op zolder ligt nog een oude wekker: ééntje met een draaisleuteltje om het mechanisme op te winden, twee bellen bovenop en een hamertje daartussenin. In de stilte van de volgende nacht klinkt zijn mechanische TIKTAKTIKTAK onverdraaglijk hard. Dit ben ik niet meer gewend. Ik verban hem naar de woonkamer. Duik m’n bed weer in. Gelukkig komt mijn wake-up call de volgende ochtend opnieuw precies op tijd: mijn biologische klok staat blijkbaar strak ingeprogrammeerd. Wat een wonder van vernuft eigenlijk, bedenk ik, zo’n brein. Maar durf ik daarop te vertrouwen? Ik denk dat het tijd is voor een nieuw klokje.

Afgelopen jaar was een echte wake-up call. Door het moeten thuiswerken (hoeveel  mensen hebben zich verslapen zonder dat iemand dat doorhad?), bleek hoe afhankelijk we zijn van een gestroomlijnde werking van digitale systemen. En die bleken hier en daar verouderd en goed gammel. Veel mensen wonden zich daarover op. Er ontstond kortsluiting in talloze hoofden als de boel weer eens vastliep. Het heeft veel ondernemers wakker geschud. Zijn we nog wel up-to-date? 

Het is tijd om stappen te nemen, want er liggen veel uitdagingen op ons pad. De klimaatcrisis zorgt nu al voor grote veranderingen op vele terreinen. Er is allerlei nieuwe wetgeving in de maak om de uitstoot te verminderen en verspilling te voorkomen. We hebben te maken met personeelstekorten door de vergrijzing. De noodzaak om efficiënter te werken en kosten te besparen is groot. 

Om bij de tijd te blijven, is digitalisering onmisbaar: náást het vernuftige menselijke brein. This is your wake-up call!  

Judith Witte
[email protected]

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021