Verpakken draagt bij aan de service richting klant
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Verpakken draagt bij aan de service richting klant

  • 11 oktober 2021
  • Door: Marjolein Straatman

Het Belgische DECO Frites levert geschilde en tot frites gesneden aardappelen aan de eigen regio, én aan een stukje Zuid-Nederland. Service en kwaliteit staan hoog in het vaandel. Een nieuwe verpakkingsmachine helpt beide op peil te houden.

‘Ons afzetgebied is bewust niet al te groot. Zo kunnen we snel bij onze klanten zijn en onze dienstverlening op een hoog niveau houden.’

Zeg je België, dan zeg je natuurlijk friet. De aardappelsnack heeft in de loop der jaren weinig aan populariteit ingeboet. Net over de grens in Wuustwezel zorgt het Belgische DECO Frites dat een deel van de horeca in de eigen regio en in ons land zijn smakelijke patatten kan serveren. Het familiebedrijf levert aardappelen sinds 1975 en heeft een productaanbod dat verder onder meer bestaat uit bonken (grote geschilde aardappelen), partjes en krieltjes. De Bintjes, Frieslanders en Agria-aardappelen die hiervoor worden gebruikt, komen voor een deel van eigen teelt. 

24/7 frites

Voor Eddy De Coster en dochter Sofie zijn een aantal waarden cruciaal voor de bedrijfsvoering. Service verlenen springt name in het oog. Het helpt hen te bouwen aan een goede band met de klant. “Ons afzetgebied is bewust niet al te groot. Zo kunnen we snel bij onze klanten zijn en onze dienstverlening op een hoog niveau houden. We streven naar persoonlijk contact en zoeken hen zelf op bij vragen en problemen. Ook rijden we zondags ritten om iedereen te beleveren. En is er toch een geval van nood en kans op misgrijpen, dan kunnen onze klanten altijd -24/7- zelf terecht bij onze koeling. Flexibiliteit en vertrouwen zijn belangrijk”, vertelt Sofie. 

Een andere diep verankerde waarde in het familiebedrijf is het streven naar hoge kwaliteit en de zoektocht naar het juiste product. Een aardappel kan nog zo smaakvol zijn maar toch niet iedereen tevreden stemmen, weet Eddy: “Voor een goed resultaat na bereiding van frites of andere aardappelproducten spelen meer factoren mee. Denk aan de manier van bakken en de gebruikte olie of boter. Soms bakken de frites net te bruin. We zoeken altijd naar de beste aardappel voor de klant.”

Vertrouwen

Het hoog houden van service en kwaliteit vereist naast een tomeloze inzet natuurlijk gesmeerde processen op de bedrijfsvloer. Het werd vorig jaar maar weer eens duidelijk toen de verpakkingsmachine van het Wuustwezelse bedrijf slijtage vertoonde. Gevolg: zo nu en dan een kapotte verpakking. Het was wel het laatste waarop vader en dochter zaten te wachten. Tijd voor een nieuwe machine. Uiteindelijk kwamen de Belgen hiervoor bij Repak uit. Het bedrijf uit Emmen is gespecialiseerd in dieptrekverpakkingsmachines en levert ruim 35 jaar verpakkingsoplossingen aan sectoren zoals Vlees en Vleeswaren, Zuivel, Gevogelte, Vis en Brood. Sinds enige tijd verlegt het de focus gedeeltelijk naar België. 

Eddy bezocht de fabriek in Emmen tweemaal om zich een beeld te vormen van de mogelijkheden, en van de mensen achter de machines. “Zakendoen is gebaseerd op vertrouwen. Het moet goed voelen”, vindt hij. Met Repak klikte het meteen. Mogelijk komt dat doordat ze bij de machineleverancier dezelfde mening zijn toegedaan, meent area sales manager Eelco van Schaik: “Ook wij bouwen aan goede en langdurige relaties. Door de combinatie van jarenlange ervaring van Repak in de aardappelindustrie en de specifieke expertise van de familie De Coster konden we de ideale machineconfiguratie voor DECO Frites bepalen. Hiermee hebben we een oplossing die optimaal inzetbaar is voor de aardappelverwerkende industrie.”

v.l.n.r. Sofie en Eddy De Coster, Eelco van Schaik

De machine

De dieptrekverpakkingsmachine wordt ingezet voor zeer diverse producten en kan door verwarming van de onderfolie en een mal een verpakking vormen tot elk gewenst formaat. Voor DECO Frites heeft de machine verschillende voordelen. “In de nieuwe situatie besparen we op voedingsgas. Daarnaast zijn de verpakkingen na het vacuüm trekken nu compacter en platter. Ze nemen minder ruimte in en zijn beter stapelbaar. Dat is gunstig voor ons transport, maar ook voor de opslag van onze klanten”, zegt Eddy. 

De nieuwe machine heeft er volgens hem daarnaast voor gezorgd dat de producten minimaal een dag langer houdbaar zijn. Repak nam met de installatie van de nieuwe verpakkingslijn de vacumeerfunctie verder onder de loep. “We hebben gestreefd naar de beste houdbaarheid en wilden voorkomen dat er vocht wordt onttrokken aan de aardappelen en dat deze verkleuren. Zo krijgen DECO Frites’ producten de best mogelijke presentatie en uitstraling”, zegt Eelco. Ook dat speelt duidelijk in op een behoefte. De klant is in de loop der jaren veeleisender geworden, merkt Sofie. “Mensen eten tegenwoordig steeds meer met hun ogen. De producten moeten niet alleen heel goed zijn, maar er natuurlijk ook zo uitzien.”

www.decosterbvba.be
www.repak.nl 

Beeld: © Roel Dijkstra fotografie

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021