Schone kleding ‘on demand’
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Schone kleding ‘on demand’

  • 12 oktober 2020
  • Door: Esther van der Lelie

24/7 gedragen uniformen inleveren en schone kledingstukken ophalen. Geautomatiseerd, gemakkelijk en kostenbesparend. Een ideale situatie voor ieder bedrijf waar uniformen worden gedragen. Polymark regelt het van a tot z.

Een geautomatiseerd uniformsysteem neemt bedrijven veel werk uit handen. Het bespaart op ruimte, personeelskosten en kledingkosten. Het werkt gemakkelijk en is toegankelijk. Bovendien is ieder kledingstuk altijd traceerbaar. Ronald van Vliet, operational manager bij Polymark B.V. uit Nieuwegein, kent alle belangrijke feiten van het wassen, stomen, finishen en beheren van kleding. Hij werkt al 28 jaar bij het dealerbedrijf en heeft de ontwikkelingen van transportmachine naar professionele uniformbeheersystemen meegemaakt.

Van productie- naar dealerbedrijf

Begin 20e eeuw startte de familie Sijmons een machinefabriek in de Amsterdamse Jordaan. Hier maakten zij reinigings-, confectie- en transportmachines. In 1986 nam de heer Sijmons Polymark Nederland over en bracht daar de machinehandel in onder. Het bedrijf verhuisde naar Nieuwegein, stopte met het maken van eigen machines en koos ervoor als dealerbedrijf door te gaan. Deze ommezwaai was mogelijk omdat het bedrijf met topmerken kon gaan samenwerken. Zoals de opa van huidige eigenaar Frans Sijmons destijds over de bedrijfsverandering zei: ‘machines maken doen we niet meer. We verkopen, onderhouden, repareren en reviseren deze wel. We weten precies waar we mee bezig zijn, we maakten die machines immers vroeger zelf. Topproducten waren het. We stoppen pas met onze eigen productie als we het beste merk ter wereld hebben’. En dat is gelukt.

Topmerk in uniformsystemen

“Om de groeiende vraag vanuit de wasserij- en stomerijwereld naar kledingbeheersystemen te kunnen beantwoorden, gingen we de samenwerking met Metalprogetti aan”, vertelt Ronald. “Een vooraanstaande Italiaanse fabrikant van geautomatiseerde garderobesystemen met logistieke software en conveyors, dat overal toepasbaar is waar uniformeren gedragen worden. Al snel volgden andere organisaties als geïnteresseerde klanten: hotels, particuliere organisaties, ziekenhuizen en voedingsbedrijven zoals productie- en voedselverwerkende partijen, supermarkten, slagerijen en bakkerijen. Logisch”, gaat de kenner gedreven en enthousiast verder. “Het brengt hen zoveel voordelen!” 

Voordelen van automatisering

Ronald verduidelijkt de voordelen één voor één. “Met ons uniformsysteem bespaar je op kosten. Door ruimtebesparing, er is één afgescheiden ruimte nodig, zonder paden, de conveyors hangen op meerdere hoogtes.” Volgens Ronald werken veel bedrijven nog met persoonlijke lockers voor medewerkers waar ieder de eigen kleding in bewaart. “Het uniformsysteem is eigenlijk één centrale locker waaruit je 24/7 kleding haalt. Bovendien hygiënischer omdat de kledingstukken in een afgezonderde ruimte hangen. De kosten van kleding kunnen ongeveer 30% lager worden. Het systeem selecteert op maat in plaats van naam, een sturingsmechanisme op gebruik. Ook is besparing op personeelskosten mogelijk. De handmatige handling stopt, het systeem neemt het werk over. Er is alleen een medewerker nodig voor het inhangen van de kleding. Tot slot noem ik de traceerbaarheid. Ieder kledingstuk krijgt een chip of permanente barcode. Er raakt geen kledingstuk meer kwijt. Dit geeft rust en overzicht. Het proces is volledig te volgen van inleveren, wasserij, uitgifte, dragen en weer inleveren. Hiermee voldoen bedrijven aan de vereisten van bijvoorbeeld ‘foodsafety’-certificeringen.”

Klantervaringen

Ronald lacht als hij vertelt over de eerste reactie van bedrijven die met het systeem gaan werken: ‘wat is dit ingewikkeld’. Een begrijpelijke reactie, aangezien nieuwe automatisering altijd een gewenningsperiode heeft en er veel data moet worden ingeklopt. Denk aan personeelsnamen en -maten, gegevens over in- en uit dienst, het instellen van shifts en specifieke bedrijfskenmerken. “Na deze introductieperiode volgt altijd al snel de tweede reactie: ‘we kunnen niet meer zonder’. Dan ervaart het bedrijf de grote toegevoegde waarde. De totale beheersing van het kledingpakket, controle en zekerheid. Je kunt de kledingboog perfect bepalen. Er is een looproute, iedereen haalt de kleding uit hetzelfde systeem, ook al is dit voor iedere persoon een ander soort kledingstuk. Bij inlevering wordt direct een sorteerslag gemaakt.”

Service om op te vertrouwen

“Het is fijn om bedrijven met hun kledingvraagstukken te kunnen helpen”. De ogen van Ronald stralen als hij over zijn werk vertelt. “Van oudsher weten we precies hoe de systemen werken en we zijn door de jaren heen met de automatisering meegegroeid. We werken met het beste systeem wereldwijd: professioneel, degelijk en betrouwbaar. Op deze manier zijn wij in staat onze deskundige service te verlenen.” Polymark neemt bedrijven die een uniformsysteem willen aanschaffen het werk volledig uit handen. Indien gewenst in combinatie met het wassen. Na een inventarisatie van wensen en bekijken van de ruimte, gaat het team aan de slag met intekenen, afspraken maken met onder meer de kledingleverancier, het inrichten en instrueren. “Wij zijn pas tevreden als het proces bij onze klant van a tot z is ingeregeld en werkt. Een zaak van vertrouwen.”

www.polymark.nl

Beeld: © Herbert Wiggerman

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2020