‘Same game, new rules’
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

‘Same game, new rules’

  • 03 december 2019
  • Door: Judith Witte

‘Tijdens INTERVISIE 2019 krijg je zicht op actuele trends en de relevantste ontwikkelingen binnen de retail. Zodat je de nieuwste inzichten kunt toepassen voor je eigen business.’ De uitnodiging belooft veel. Niet zo vreemd dus dat het al vroeg gonst van de verwachtingen in Fort Voordorp op 26 november bij aanvang van het symposium van Intervisie, editie 2019.  

“Gamechangers en vraatzuchtige disruptors zetten het huidige retaillandschap behoorlijk op zijn kop, om nog maar niet te spreken over de effecten van nieuwe technologische toepassingen in de offline en online wereld”, aldus Gerrit Grievink, algemeen directeur Focusplaza. Het klinkt bijna als het begin van een spannend sprookje, waar je eens even lekker voor gaat zitten. Maar dat is het niet. Het is gewoon de harde realiteit die eist dat je met beide benen op de grond blijft staan. 

Het symposium trapt af met de strategie van Brabantia. Dit jaar kreeg het familiebedrijf het predikaat ‘Koninklijk’. De terugblik naar honderd jaar veranderingen die het retaillandschap vormden tot wat het nu is, was vrij kort. De vierde generatie met Tijn van Elderen kijkt liever vooruit. Nuchter en een tikkie filosofisch, vertelt hij over zijn levensfilosofie en theorie over wat ‘gelukkig zijn’ is: ‘de illusie van controle over de belangrijke zaken van het leven. Die belangrijke zaken vat hij samen in de ‘5 W’s’: werken, werderhelft, wonen, welzijn en wijsheid. Hij heeft de woorden in een overzichtelijk en rustig ogend diagram geplaatst. Het verbaast dan ook niet dat Tijn een hekel heeft aan rommel en niet van stunten houdt. En dat hij vindt dat medewerkers die de spullen van Brabantia maken, waar ook ter wereld, veilig moeten kunnen werken én dat ze dat zo duurzaam mogelijk doen. Van het personeel verwacht hij dat ze betrouwbaar en flexibel zijn. Maar het mag allemaal wel wat minder rigide, wat minder bescheiden. “We gaan consumenten niet meer overtuigen, maar willen ze verleiden. En daarvoor moet je weg uit het hoofd, en eerst naar het hart.

“Het begint allemaal met jezelf kennen. En dan ook je bedrijf.”

Ook bij Ron Simpson, van ‘The Avocado Show’ komt dat hart uitgebreid aan de orde. Want hoe kon een nog niet eens volledig uitgwerkt plan zo compleet uit de hand lopen? “Ik dacht dat ik goed was; omdat ik dacht dat ik goed was in bedenken wat ánderen willen”, vertelt Ron. En dan volgt het ongelooflijke verhaal van hoe een klein restaurantje in De Pijp binnen een jaar het gezicht werd van een internationale miljardenindustrie. Een ondernemersverhaal waar bestaande businessmodellen niet op passen. Op het podium staat een man met humor en passie. Het lijkt of hij het zelf nog steeds niet helemaal kan geloven: dat er op een dag avocado-fans voor de deur van het restaurantje kampeerden, een massa volgers op social media The Avocado Show viral lieten gaan en kranten wereldwijd het verhaal publiceerden,… toen het restaurant nog niet eens open was. De ingrediënten van dit unieke succesverhaal: een toefje toeval, een flinke dosis lef, en vooral heel veel passie en plezier in dat wat je doet.

Marcel Ruttgers van IKEA Food vertelt over nieuwe foodconcepten met meer aandacht voor vegan, en Hans Geels van Dille & Kamille over hoe je als bedrijf erin slaagt om, zónder te adverteren, in een moeilijk retailklimaat toch een authentieke merkidentiteit te houden en een uitgekiende commerciële strategie te bewandelen. 

Ontmoeten, kennisdelen en netwerken

Het ochtendprogramma biedt genoeg voer voor talloze gesprekken. Tijdens de goedverzorgde lunch (mede dankzij de sponoren!) maken de ondernemers kennis met elkaar, worden bestaande contacten weer aangehaald en wordt er genetwerkt; ook in de georganiseerde ‘SpeedTalks’ met inkopers, categorymanagers en CEO's van onder andere Coop, Intergamma, Albert Heijn, KlusWijs, PLUS, Jan Linders en Maxxam. 

In de middag splitsen de deelnemers zich op in kleinere groepen, om deel te nemen aan de workshops. Inspirerende sprekers vertellen over de door hun gemaakte keuzes  achter best-practices, delen hun visie met de andere deelnemers, vertellen waar zij kansen zagen (en zien!) en waar obstakels liggen om te overwinnen. Dat ondernemen een reis is van vallen en opstaan, soms van geluk hebben, en van buiten de kaders kunnen en durven kijken. En er gaandeweg achterkomen dat veel dingen niet zo zijn bedacht zoals ze er uiteindelijk uit komen; maar dat die verrassing een deel is van het ondernemersspel: in food, non-food, DIY, out-of-home, buiten de branche én online. 

Geluksmomentje

Na zo’n intensieve ochtend en middag is er geen tijd om achterover te leunen. Guido Weijers trakteert de INTERVISIE-gasten op een Masterclass Geluk. Het mag geen cabaret heten, maar what’s in a name? Zijn antwoorden op ‘wat is geluk?’ zijn nooit zweverig, soms wetenschappelijk onderbouwd, soms volkomen ridicuul en soms idioot waar en relevant. Hoe dan ook: de lachspieren zijn aan het werk: en is dat niet de beste weg naar geluk?  

Het programma is afgelopen. Een ander geluk dient zich aan: de wegen rondom Utrecht staan rond een uur of vijf helemaal vol. Bijna iedereen kiest eieren voor zijn geld en blijft nog even plakken voor de netwerkborrel. 

Geïnspireerd en vol nieuwe ideeën besluiten we een uurtje later toch te vertrekken. Het mooie is: Focusplaza is zijn belofte nagekomen. We weten dat de retailwereld verandert en op zijn kop staat. Maar we hebben ook ontdekt dat het een wereld is waar goede ideeën geld opleveren. Waar dromen najagen en passie voelen voor dat wat je doet en wil bereiken, belangrijker lijkt dan ooit. Bij de opening van de dag gaf Grievink aan dat deze dag voor hem geslaagd is, als de deelnemers met een glimlach om de lippen weer huiswaarts keren. Ik zie alleen maar lachende gezichten.

Bron: © Intervisie 2019