Ontdekkings-tochten
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Ontdekkings-tochten

  • 14 september 2020
  • Door: Judith Witte

‘Niets nieuws onder de zon’, dacht ik in juni, bij de start van mijn zomervakantie. De coronacrisis modderde rustig door. Geen grote reis dus naar onbekende plekken. Geen onverwachte ontmoetingen of nieuwe bergwandelroutes, geen buitenlandse smaakuitdagingen op lokale marktjes. Het ‘nieuwe normaal’ begon me aardig te benauwen. Wat te doen? 

Het roer moest om. Ons vakantiemotto werd daarom ‘zoekt, en gij zult vinden’, met de Nederlandse grens en een anderhalve meter-strategie als enige beperking. Doelbewust zochten mijn gezin en ik naar nieuwe uitdagingen en ervaringen: lopen in andere wandelgebieden, zonnen op andere stranden, winkelen in dorpjes die we nog niet kenden. We besloten bovendien zoveel mogelijk etenswaren te proeven die we nooit eerder hadden gehad. Wat blijkt? Verrassend dicht bij huis valt er ontzettend veel te ontdekken.

Ook de voedingsindustrie staat aan het begin van een heel nieuwe ontdekkingstocht: de zoektocht naar ‘nieuwe eiwitten’. Deze eiwittransitie zit vol uitdagingen, innovaties en nieuwe ervaringen. Begin september informeerde Carola Schouten de Tweede Kamer over de voortgang van de ‘Nationale Ewitstrategie’ (NES). Doel van de Strategie is, onder andere, de productie van plantaardige eiwitten en de benutting van eiwitten uit reststromen en andere bronnen te vergroten. Klik hier voor de brief.

‘Veel publiek-private onderzoeken zijn gericht op insecten, vanwege de potentiële rol in het sluiten van kringlopen en als alternatief voor soja-eiwit’ schrijft Schouten. Nederland speelt wereldwijd een leidende rol als het gaat om innovatie en ontwikkeling van de insectensector, ook al durven de meeste Nederlanders deze beestjes nog niet te eten. Kennismakelaar eiwittransitie Wicha Benus helpt de branche de obstakels te overwinnen. 

Op het gebied van het aanbod is ‘verdere verbetering van de huidige generatie nieuwe eiwitproducten nodig; qua smaak, structuur, kwaliteit, duurzaamheid én prijs’, aldus Schouten. We spraken met jullie over de uitdagingen en toekomstperspectieven. En niet onbelangrijk: voor vernieuwing van het aanbod eiwitrijke producten is het essentieel om te weten of de nieuwe eiwitten wel door ons lichaam worden opgenomen. Hoe zit het met de verteerbaarheid en functionaliteit ervan? Wageningen Food en Biobased Research onderzoekt het en vertelt daarover in dit artikel.

De hittegolf is voorbij, de herfst zet zich in en corona is nog niet onder controle. 

Conclusie: niets nieuws onder de zon… 

Niets? Zeker wel! Onderzoek! En gij zult vinden. 

Judith Witte

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2020