Nieuw concept voor wegen, etiketteren en sorteren
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuw concept voor wegen, etiketteren en sorteren

  • 16 november 2020
  • Door: Xandra Veltman

Visverwerkingsbedrijf Profish kan met minder mankracht moeiteloos voldoen aan de groeiende vraag naar verschillende etiketten binnen één winkelorder. Dankzij twee nieuwe weeg- en etiketteerlijnen van Espera, plus een unieke aanpassing van de ERP Reflex 3000 oplossing van ReflexSystems. 

Profish Food B.V. in Twello verwerkt zalmen en witvis en levert deze vers voorverpakt aan de retail. We zien de vraag naar verschillende etiketteringen per winkelorder toenemen, zegt Jan Hartgers, Technical Manager Profish. “Op elk etiket moet veel informatie. Onze klanten willen daarnaast hun groeiende diversiteit aan producten goed presenteren. De consument wil herkenbare etikettering en in een oogopslag het verschil kunnen zien tussen bijvoorbeeld biologische of bbq-producten, naturel, gekruid of actiepakketten.”

Nieuw concept

Doordat Profish voortdurend groeit, stonden er hiervoor inmiddels vier Espera-lijnen met elk maximaal twee bovenetiketten. Hartgers: “Daarmee pickten we alle orders op winkelniveau. Dit jaar besloten we drastisch te investeren, het proces verder te optimaliseren, de doorlooptermijn te verkorten en nog flexibeler te worden. Daarmee gingen we naar Espera Nederland, waar we al lang tevreden klant van zijn. We vroegen ze een nieuw concept voor wegen, etiketteren en sorteren. We wilden minder lijnen met een hogere capaciteit, plus automatisering op hoog niveau. Alles moest passen binnen het bestaande pand. Bovendien wilden we doorwerken tijdens de verbouwing.”

Twee complete lijnen

Met die vragen startten de gesprekken tussen Jan Hartgers en Mischa Schmitz, Sales Manager & European Key Account Coördinator van Espera. Mischa: “Met als resultaat dat wij twee complete lijnen leverden. Elke lijn bestaat uit een automatische krattenontstapelaar en een automatisch weeg- en etiketteersysteem met vier bovenprinter-applicators en één onderprinter-applicator. Het systeem heeft eveneens drie unieke meer-rollen-printers per lijn met elk vijf cassettes met etiketrol en een printer-applicator. De cassettes kun je zonder lijnstilstand uitnemen en vullen. Samen kunnen ze vijftien verschillende boven-etiketten plus een onder-etiket aanbrengen. Verder hebben we een automatisch sorteerstation met tien sorteerposities geleverd.”

Connectiviteit

Omdat de koppeling precies moest kloppen was ook Reflex Systems bij het project betrokken. Directeur Soufian Ouald L’ Hadj: “Wij hebben vorig jaar een automatiseringsslag gemaakt bij Profish. Nu ging het om connectiviteit en vroegen ze om het ERP pakket Reflex 3000 te updaten tot een uitgebreidere naadloze koppeling op de Espera-EST driver. Hiermee is de Esperalijn voorzien van de juiste route en productinformatie. Als partner moeten we inspelen op deze tendens en de groeiende vraag naar digitalisering. Dat vraagt een pragmatische en innovatieve aanpak. Dat is hier goed gelukt.”

Mischa Schmitz en Jan Hartgers

Het resultaat mag er wezen, vindt Profish. Het bedrijf kan nu de orders van tien winkels ineens picken, over de Espera laten lopen en daarna weer uitsorteren per filiaal. Sneller én met minder FTE’s. Zelfs Arbo-technisch is dit een flinke vooruitgang nu werknemers zelf geen kratten meer hoeven te tillen. 

Samenwerking

Het was een intensief proces, evalueert Hartgers. “Espera denkt oplossingsgericht. We konden ‘om de bouw heen’ werken. Dat we constant onze klanten konden beleveren was het belangrijkst. Espera en ReflexSystems zorgden dat alle data in orde zijn. Dankzij de meer-rollen-printers kunnen we kleine batches met veel verschillende etiketten snel uitprijzen. We hebben hiermee een grote slag gemaakt. Personeel moet goed leren werken met de nieuwe apparatuur, Espera optimaliseert de lijn verder. In die zin blijven we verbeteren.”

De order van Profish aan Espera werd 13 maart 2020 geplaatst en voor 1 juli rolden de eerste verpakkingen van de nieuwe lijnen. Goed op tijd, ondanks dat het midden in de corona-crisis was, wat volgens Hartgers het project soms afremde. “Dan helpt een goede relatie.” Mischa Schmitz beaamt dat. “Uiteindelijk is dit complexe project dankzij de goede samenwerking tussen Profish, Espera en Reflex snel gerealiseerd.”

Hoe het werkt

Profish kan per lijn orders van tien winkelfilialen tegelijk verwerken. Orders komen centraal in het ERP systeem, waarna geëtiketteerde topsealverpakkingen op ordervolgorde worden klaargezet in kratten op een dolly. De kratten ontstapelen automatisch, een operator voert handmatig de verpakkingen in. Daarbij geeft de Flex 3000 van ReflexSystems de ordervolgorde aan. Een uniek buffersysteem zet de orders digitaal klaar in de Espera terminal. De individuele verpakking wordt gewogen, uit de vier topprinters worden één of meerdere boven-etiketten geprint en aangebracht. Hierop staat de actuele informatie uit het Reflex 3000 systeem. Hetzelfde geldt voor het onderetiket. Vervolgens gaat er een uitstootsignaal naar een van de tien uitsorteerstations, waar een operator de geëtiketteerde verpakking in een krat pakt. Een supermarkt die ’s morgens z’n order ingeeft, ontvangt diezelfde dag de juiste hoeveelheid voorverpakte vis in de gewenste (vele) variëteiten. 

www.profish.nl
www.espera.com
www.reflex-systems.nl

Beeld: © Fotopersbureau Hissink

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2020