Koelen/vriezen en CO2-reductie
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Koelen/vriezen en CO2-reductie

  • 10 juni 2019
  • Door: Herman Bessels

Nachts heb je het hoogste rendement op je koude-installatie. Wat we doen met zonnepanelen op het dak van een vrieshuis? Overdag gebruiken om te vriezen! Is het vrieshuis 25 m hoog, dan haal je slechts een kwart van de benodigde energie uit de panelen om te koelen/vriezen. Je komt dus nog steeds 75% tekort. 

Koude lucht ontsnapt voor 80% via deuren, kieren in levelers en te warme producten. Wat doen we? Extra subsidie verstrekken op nóg dikkere panelen en zonnedaken. Overheid wordt wakker!

‘Alle diesels moeten de stad uit’. In veel Europese steden is die maatregel nu van kracht; ook in Amsterdam. Doel: het reduceren van CO2 en fijnstof. Of het haalbaar is? Daarover is discussie. Maar laten we ook naar andere mogelijkheden kijken om het gewenste doel te bereiken. Hoe worden kinderen bijvoorbeeld naar school gebracht? Heel vaak met dikke auto’s. Lopen of fietsen is gezonder, voor ouder, kind én het milieu. 

Er wordt een vergunning afgegeven voor een nieuwe centrale versmarkt; midden in de stad, waar nu geen diesels meer (mogen) rijden. Een markt die met bakfietsen bevoorraad wordt. Want we willen minder herrie, minder CO2-uitstoot en minder fijnstof per kg vervoerd product. Formuleer de wens, en de markt lost het op. Die ontwerpt bijvoorbeeld geluidarme LZV’s (lange zware vrachtwagens met automatische laadsystemen) die ‘s nachts rijden, inclusief bovenstaande reducties. Overheid: geef subsidie via een wegen- en loonbelastingverlaging voor wie het wegennet en andere zaken ontlast!

Laten we beginnen met het plukken van laaghangend fruit. Zie het als een sport (heel gezond!) om met zo min mogelijk geld het meeste rendement te scoren.

www.bessels.com

Herman Bessels is architect BNA bij Bessels architekten & ingenieurs B.V.

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019