Circulaire economie en duurzaam ondernemen 2019

Circulair ondernemen kan én levert geld op

04 February 2019

“Na de eerste groeifase wordt het tijd dat de circulaire economie volwassen wordt en schaal gaat krijgen”, zegt hoogleraar duurzaam ondernemen Jan Jonker. “We zitten in een trein, maar moeten nog veel doen om die op snel...

Wegwimpelen is er niet meer bij

04 February 2019

Begin een gesprek over duurzaamheid, en je wéét dat je beet hebt: een vette discussie! Het gaat al snel over wat ‘blijkbaar allemaal niet meer mag’. Dagelijks vlees eten, vliegen naar verre bestemmingen, de openhaard aan...

Overmacht

04 February 2019

Ik volgde het nieuws over de sneeuwval in Oostenrijk en was blij dat ik daar niet middenin zat. Dat hebben we in ons kikkerlandje niet, die ellende… ik hoor het me nog denken. Een paar dagen later: 5 cm sneeuw en heel Ne...

De moed om te kiezen

04 February 2019

De btw op voedingsmiddelen is verhoogd van 6 naar 9%. De producten in de supermarkt zijn daardoor vrijwel overal 3 % duurder geworden. Maar er zijn meer kosten die oplopen. Denk aan de personeelskosten, als je de salaris...

Trends en ontwikkelingen: De circulaire economie

11 February 2019

Wat eten we in 2050? Kan de productie van ons voedsel duurzamer? Wie gaat de transitie naar een circulaire economie betalen? Ligt de verantwoordelijkheid bij de overheid, het bedrijfsleven of de consument? De politiek bu...

Bezint eer ge begint!

04 February 2019

Steeds meer mensen zeggen dat ze het belangrijk vinden dat producten duurzaam, diervriendelijk en goed zijn voor het milieu. Bedrijven en fabrikanten willen met een keurmerk aan hun klanten laten zien dat ze aan die wens...

Johma innoveert met Nanotechnologie

04 February 2019

110 RVS-trechters en 50 normwagens van saladespecialist Johma ‘oet Twente’, zijn voorzien van RSS Ceramic Nano-coating. Door deze coatinglaag is de waste van salades in trechters gereduceerd met 59%. Johma en RSS NanoCoa...

MarketCall betaalt zich uit

04 February 2019

Je herkent het vast. Als bedrijf wil je jouw product of dienst bij potentiële opdrachtgevers onder de aandacht brengen, maar de tijd of de juiste tools ontbreken daarvoor. Bovendien bepaalt de waan van de dag jouw agenda...

Op bezoek bij Prins & Dingemanse

04 February 2019

Hoe bereik je de nieuwe generatie die eerder aan sushi dan schelpdieren denkt? Hoe kun je internationaal nog succesvoller worden? Hoe blijf je bouwen aan je naamsbekendheid? In ieder geval niet door te concurreren op pri...

Duurzaam mensbehoud

04 February 2019

Substainability: een prachtige kreet, maar wat moeten we ermee? Mensen, er is veel meer aan de hand dan wat zeespiegelstijging. Als we snel 254 miljard uitgeven, zijn we van de verantwoording voor de CO2-reductie en 2...

Foodservicekanaal VersTrade

04 February 2019

VersTrade, de online schakel tussen foodproducenten, van klein ambachtelijke producten tot grote merken, en de horeca- en speciaalzaken, is in twee jaar uitgegroeid tot een succesvol platform. Muhanad Alsalhi: “Samen ...

Verduurzamen van de rijstteelt

04 February 2019

“Door via Nederlandse retailers rijstboeren te stimuleren om klimaatvriendelijke methoden toe te passen, kan wereldwijd de methaanuitstoot met 70% worden verlaagd”, zegt Chris Brown van de landbouwonderneming Olam, dat w...